AMMATISSA: Visualisti Hanna Korhonen, H&M

perjantai 21. joulukuuta 2012
Matkus Shopping Centerin katon alla on noin 90 erilaista liikettä, jotka työllistävät yhteensä noin 700 henkilöä. Ammatissa-osiossa tulen esittelemään heistä muutamia. Tarkoituksena on kertoa erilaisista ammateista, joita Matkuksen kaltainen suuri kauppakeskus pitää sisällään ja toivon, että joka kerralla käsittelyssä olisi edes yhden lukijan unelmaduuni.

Ensimmäisessä Ammatissa-tekstissä esiin astuu ystäväni Hanna Korhonen (26) joka työskentelee H&M Matkuksessa Visual Merchandiserina, tutummin visualistina. Hanna aloitti H&M-uransa tämän vuoden alussa, kun Kuopion liikkeessä oli avoinna paikka myyjälle. Visualistin ammatista haaveillut Hanna tarttui työhön ennakkoluulottomasti ja valmiina näkemään vaivaa unelmansa toteutumisen eteen. Ahkera työntekeminen palkittiinkin, sillä Hanna valittiin nopeasti H&M:n järjestämään visualistikoulutukseen. Koulutuksen ajankohta oli erinomainen, sillä pian tämän jälkeen tulivat hakuun Matkukseen avattavan uuden H&M:n visualistin paikat, joista Hanna nappasikin yhden itselleen.

Visualistin (vapaasti suomennettuna visuaalisen markkinoijan) työtä on esitellä myymälän vaatteet ja asusteet kaupallisella tavalla ja varmistaa esillepanon toimivuus myyntiä seuraamalla. Tehtävänä on varmistaa esillepanojen houkuttelevuus, inspiroivuus sekä trendikkyys. Jokaisen puetun mallinuken, somistetun näyteikkunan, viikatun vaatepöydän ja esille asetellun brändijulisteen takana on visualisti yhdessä muun työtiimin kanssa. Matkuksen H&M:ssa työskentelee kolme visualistia, joilla kullakin on omat alueensa. Alueita kierrätetään visualistien kesken tietyin väliajoin, jolloin jokainen pääsee vuorollaan vastaamaan kustakin alueesta.

Mallinukkejen pukeminen on tarkkaa hommaa. Asut neulataan istumaan nukkejen yllä luonnollisesti ja aidon näköisesti, samoin kuin asu istuisi myös käyttäjänsä yllä.

Visualistien viikko jaetaan useisiin erilaisiin tehtäväkokonaisuuksiin, jotka pitävät sisällään muun muassa esillepanopöytien päivitystä, Get the Look -nukkejen (myymälän mallinukkejen) pukemista, näyteikkunoiden somistamista, uusien kampanja- ja markkinointimateriaalien jalkauttamista myymälään sekä työkavereiden kouluttamista uusien materiaalien käyttöön. Hannaa haastatellessani opin, että myymälään tullessaan kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomio esillepanopöydiltä löytyviin tuotteisiin. Pöydillä on esillä aina viimeisimmät trendit ja näiden avaintuotteet. Pöydät ovat kuin kunkin konseptin sydämiä, joiden ympärille koko kokonaisuus rakentuu.

Myymälä on jaettu eri alueisiin (esim. Miehet, naiset, lapset, home jne.). Kukin visualisti vastaa 1-3:sta alueesta, jotka on vielä jaettu eri konsepteihin (yksinkertaistettuna tuotemerkkeihin). Kullakin konseptilla on oma ilmeensä, mutta yhdessä ne muodostavat myymälässä kattavan, harmonisen kokonaisuuden.

Visualistin työ on fyysisesti rankkaa hommaa, sillä työssä ollaan jatkuvasti liikkeessä ja siihen kuuluu paljon isojen ja raskaiden tavaroiden kantelua, nostelua ja siirtelyä. Esimerkiksi suurten ja painavien mallinukkejen pukeminen on hankalaa ja vaatii kärsivällisyyttä ja silloin tällöin pientä ongelmanratkaisuakykyäkin. Hyppysissä pitää olla myös nikkarointitaidot, sillä esimerkiksi ikkunoita somistettaessa joudutaan usein myös maalaamaan, ruuvaamaan, kittaamaan ja korjaamaan milloin mitäkin. Ikkunoiden somistamiseen satsataankin paljon, sillä ne toimivat koko myymälän punaisena lankana. Ikkunat houkuttelevat asiakkaan sisään ja myymälään päästessään asiakkaan tulee helposti löytää kokonaisuus ja tyyliltään vastaavat tuotteet, joita ikkunassa esitellään. Myymälässä pyörivät kampanjat käyvät usein parhaiten ilmi juuri näyteikkunoista. Niiden avulla shoppailija tietää, mitä liikkeessä on kulloinkin tarjolla.

(Yllä haastattelijalla hetkellinen keskittymishäiriö paljettihameen sattuessa silmiin. ;)

Kun kysyin Hannalta, millainen on visualistiksi sopiva ihminen, Hanna vastasi välittömästi, että koulutustakin tärkeämpiä ominaisuuksia ovat innokkuus, ennakkoluulottomuus, rohkeus ja kiinnostus trendejä kohtaan. Luovuutta ja visuaalista silmää tarvitaan myös ja joustavuus sekä pitkäpinnaisuus ovat etenkin kiireaikoina tarpeen. Myös stressinsietokyky sekä ajanhallintataito ovat välttämättömiä, sillä visualistin työssä harvoin on kiireetöntä päivää. Visualistiksi halajavan tulee lisäksi uskaltaa kokeilla uutta, nauttia tiimityöskentelystä sekä muiden opastamisesta ja ylipäänsä tiedon jakamisesta. Hyvää ideaa on turha pantata muilta, sillä tarkoitus on kehittää myymälää ja kehittyä itse työssään joka päivä.

Jotta vaatteita ja asusteita saadaan esille mahdollisimman monipuolisesti, käytetään tilat hyväksi lattiasta kattoon saakka.

Vaikka visualistin työ on paljolti itsenäistä, ovat tiimityöskentelytaidot ensiarvoisia. Työssä ollaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Visualistit työskentelevät myös asiakkaiden parissa, joten asiakaspalvelualttius kuuluu visualistin tunnuspiirteisiin. Vaikka työ on välillä raskasta ja aika tahtoo usein olla kortilla, nauttii Hanna työstään täysillä. Työn haasteet ovat toisaalta Hannan mielestä juuri koko työn suola, sillä niiden ansiosta jokainen työpäivä on erilainen.



Vaikkeivät visualistit ole jatkuvasti tekemisissä asiakkaiden kanssa, tulee visualistin silti tuntea kohderyhmänsä ja osata palvella niistä kutakin oikealla tavalla. Visualistit hallitsevatkin suuria kokonaisuuksia ja huolehtivat asiakkaiden ostokokemuksesta ja tarpeista. Kun visualisti yhdessä muun tiimin kanssa on tehnyt työnsä hyvin, asiakas inspiroituu ostosympäristöstään. Paras palaute visualistille on nähdä, kun asiakas ostaa hänen yhdistelemänsä ja esillepanemansa vaatekokonaisuuden. Hannan mukaan etenkin miehet luottavat usein visualistin kädenjälkeen ja liikkeestä kävellään ulos mallinuken yllä nähdyn vaatekokonaisuuden kera.

Matkuksen H&M:ssa mieluisia vaatteita voi etsiä myymälästä esimerkiksi väreihin lajiteltuna. (Ks. yllä purppuran sävyistä rakennettu kokonaisuus.)

Visualistin työ on luovaa ja mukavinta Hannan mielestä on nähdä oma kädenjälki jokaisessa työvaiheessa. Inspiraation työhönsä Hanna saattaa löytää mistä tahansa. Välillä inspiroidutaan materiaaleista, joskus väreistä. Idea somistukseen voi tulla vaikka yhdestä yksittäisestä tuotteesta, jonka ympärille lopulta koko kokonaisuus rakennetaan. Luovan työn nurjana puolena saattaa joskus olla töiden tahaton kotiin kantaminen. Toteuttamista vaille valmiit tai vasta alkutekijöissään muhivat ideat tulevat joskus uniinkin asti. (Tämän voi varmaan jokainen luovaa työtä tekevä allekirjoittaa. Nimim. Kokemusta on!)

Joulun alla ikkunoissa näkyy pikkujouluvaatteita sekä lahjaideioita.

Uusi kauppakeskus tarjoaa visualistin työtä tekevälle hyvät puitteet. Hanna on erityisesti mielissään uusista hienoista tiloista, hyvästä innokkaasta työporukasta ja toimivassa kauppakeskuksessa shoppailun helppoudesta. Työpaikka tuntuu Hannan sanoin kodilta, mikä on ollut Matkus Shopping Centerille tärkeä tavoite toteuttaa niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin keskuudessa.

Lukijoille Hanna haluaa toivottaa valkeaa joulua ja muistuttaa, että sydänkäpysiä kannattaa muistaa pehmoisilla paketeilla! ;)

Seuraavassa Ammatissa-postauksessa tutustumme Matkuksen tarjoamaan ruokapuoleen, sillä Hanna Korhonen haastaa seuraavana työstään kertomaan Arnoldsin kahvilapäällikön, Miia Tuomaisen!


Hannalle iso kiitos tutustuttamisesta visualistin työhön!
Kommentoi
Lähetä kommentti